GI-choklad att njuta av

gi-choklad
gi-choklad
gi-choklad
gi-choklad

GI-choklad är choklad med hög kakaohalt och minimalt med socker.



För att klassas som GI-livsmedel ska det man äter påverka din blodsockerhalt så lite som möjligt. Mörk choklad med hög kakaohalt, minst 70 %, påverkar inte blodsockerhalten - men som tur är -  påverkar chokladen så mycket annat!


GI-CHOKLAD ÄR BRA!

Mörk choklad, med minst 70 procent kakao, är inte att räkna som godis i vanlig mening utan bör klassas som ett livsmedel med stora nyttoeffekter. Det är det vi kallar för GI-choklad.

Kakao innehåller många ämnen som påverkar kroppen positivt. Framför allt innehåller choklad ämnen som höjer serotoninhalten i kroppen. Serotonin kallas även för glädjehormon, och är det ämne man bland annat tillför i antidepressiva mediciner för att man ska må bättre. 

Den som trodde att det inte fanns vitminer och mineraler i GI-choklad har fel, för i choklad hittar man nämligen inte bara vitamin B utan även järn, kalcium, fosfor, selen, kalium, zink och magnesium.

Att mörk choklad innehåller antioxidanter av olika slag är relativt känt. Kakao innehåller bland annat antioxidanten catechin som vid försök har visat sig kunna minska kroppsvikten. 

SKYDDA DITT HJÄRTA

Inte allt för sällan försöker vi människor motivera för oss själva varför vi ska unna oss än det ena än det andra, och ena förklaringen brukar halta mer än den andra. Nu behövs inga hemmasnickrade ursäkter för att äta några bitar choklad. Nu är det bevisat: GI-choklad skyddar ditt hjärta. Antioxidanterna i kakao har följande postitiva effekter på ditt hjärta och blodomlopp:
  • Gör blodet mer lättflytande
  • Har kärlvidgande effekt
  • Sänker blodtrycket 
  • Är antiinflammatoriskt 

Mörk choklad har det högsta innehållet av antioxidanter av alla livsmedel, mer än både broccoli och blåbär!

MÄNGDER AV GI-CHOKLAD

Man kan inte äta obegränsade mängder av chokladen och bara få ökade positiva effekter. Även GI-choklad innehåller mycket kalorier om än inte så mycket socker. En 100 g mörk chokladkaka innehåller ca 600 kalorier. Men, 3-4 bitar GI-choklad per dag har inga negativa effekter alls, varken på ditt blodsocker eller din figur.

CHOKLADENS HISTORA 

Ordet choklad kommer ursprungligen av aztekiska xocolatl som i sin tur består av xococ 'bitter' och atl 'vatten'. Den viktigaste råvaran för att framställa choklad är kakaobönor, som kommer från tropikernas kakaoträd. Bönorna skördas, jäses och torkas för att sedan skeppas till chokladtillverkarna.

Choklad framställs av kakaomassa, socker, kakaofett (kakaosmör), smakämnen och lecitin. I mörk choklad är andelarna kakaomassa och socker ungefär lika stora. Till mjölkchoklad tillsätts dessutom mjölkpulver. Vit choklad innehåller inte kakaomassa, men har i övrigt samma ingredienser som mjölkchoklad, och får därför en karakteristisk mjölksmak men med svagare kakaosmak. 

Under 1800-talet gjordes några för chokladtillverkningen mycket viktiga uppfinningar. I Nederländerna lyckades C.J. van Houten 1828 pressa ut fettet ur kakaomassan, och fick därmed dels kakaopulver, dels kakaosmör. Den första chokladkakan tillverkades av Joseph Fry i Bristol 1847. År 1875 lyckades Daniel Peter i Schweiz framställa mjölkchoklad. Sockerbagarnas gamla hantverk har i dag utvecklats till imponerande processindustrier med avancerad teknik och sinnrika maskiner. (Källa: Nationalencyklopedin, NE.se)